Că tot suntem în apropierea Gay Fest 2010 cred că e util acest post.
Piatra de temelie pentru drepturile civile ale gay-ilor a început in Germania in 1969 cand un medic maghiar, Karoly Maria Benkert, a publicat o scrisoare deschisă către ministrul de justiție al Prusiei prin care contesta legislația, care la acea vreme pedepsea aspru homosexualitatea. Benkert a folosit pentru prima dată cuvântul homosexual în acea scrisoare. Înainte de acea dată, medicii foloseau termenul de dorință sexuală inversată ca pe un diagnostic pentru persoanele homosexuale. Foarte des a fost folosit și termenul de nebunie morală. Legea vremii considera contactele sexuale dintre doi bărbați ca fiind o perversiune, sodomie în timp ce homosexualii educați ai Europei se numeau pe ei înșiși ca fiind inversați congenital, termen folosit pentru prima oară de neurologul neamț Krafft-Ebing.
Cuvântul congenital a avut o importanță deosebită deoarece implica faptul că orientarea sexuală este dobândită, așadar, nimeni nu putea fi tras la răspundere. Ideea alternativă a fost că orientarea sexuală este dictată de liberul arbitru, adică control voluntar. Nu s-au schimbat prea multe, așadar, și acum peste 150 de ani polemicele legate de această temă sunt la fel de vii.
Primele teorii care încercau să explice homosexualitatea
Omul de știință german, Karl Heinrich Ulrichs, a popularizat teoria conform căreia homosexualii ar constitui un al treilea sex: corp de bărbat și minte de femeie. Ulrichs astfel a fost primul om de știință al secolului al XIX-lea care susținea că homosexualitatea este dobândită, la fel ca și oricare alt caracter, pe linie genetică. În 1889, Magnus Hirschfeld, un medic german care a fost profund influențat de teoria celui de-al treilea sex a lui Ulrichs, a facut un fel de jurnal devotat studiului homosexualității. În 1911 Hirschfeld pune bazele Institutului pentru Științe Sexuale la Berlin care avea ca scop studiul sexualității din mai multe puncte de vedere: biologic, antropologic și al datelor statistice. Crisropher Isherwood, care a vizitat institutul, îl descrie în Cristopher și cei ca el. Naziștii când au venit la putere au distrus institutul lui Hirschfeld și toate documentele acestuia.
Holocaustul
Tirania naziștilor de-alungul celui de-al doilea război mondial a pus o amprentă grea asupra cuvântului homosexual, aceștia fiind mutilați, tatuați cu celebrul triunghi roz, puși la muncă silnică dar majoritatea au fost exterminati ca niște gândaci in celebrele camere de gazare. Triunghiul Roz al lui Richard Plant este o lucrare excelentă care descrie această perioadă.
Figuri notabile în istoria contemporană
În Anglia anilor 1880, poeții Edward Carpenter (care nu era gay) și J.A. Symonds (care era gay) au militat deschis pentru drepturile homosexualilor și au făcut și ceva progrese (minore, ce-i drept) în opinia publică. Dar chiar la finele secolului al XIX-lea cele două procese care l-au condamnat pe Oscar Wilde, au cauzat ca homosexualitatea să fie condamnată oficial ]n marea Britanie. Abia în 1959 Raportul Wolfenden, eliberat de guvernul britanic, recomanda abolirea legii care pedepsea homosexualitatea.
În Uniunea Sovietică, homosexualitatea a fost decriminalizată după Revoluția Comunistâ din 1917 însă din nefericire a fost dinou pedepsită dup moartea lui Lenin, când dictatorul Joseph Stalin a preluat controlul. După cel de-al doilea război mondial întregul bloc european estic condamna homosexualitatea, după modelul Rusiei. După terminarea războiului rece, schimbările sociale care au survenit în estul Europei, au adus cu ele și acceptarea gay-ilor în toate ţările odată comuniste, România și Bulgaria fiind fruntași în acest domeniu. Chiar și Rusia are acum o viață gay vibrantă.
În S.U.A. liberalizarea homosexualității a început în 1924 cu o organizație numită Societatea pentru Drepturile Omului. Scopul său a fost să educe publicul în privinșa homosexualității și să determine guvernul să renunțe la legile care încriminau homosexualitatea. Foarte repede dupa înființare, organizația a fost demolată de poliție și presă.
Climatul sexual în Statele Unite a fost foarte dificil pentru homosexuali în perioada premergătoare și în timpul celui de-al doilea război mondial. Cei care au rămas verticali și nu și-au ascuns orientarea sexuală au fost ținta hărțuirii de către poliție, arestării, tratamente psihiatrice brutale și castrărilor legalizate.
Chiar și așa, focul din vocea gay-ilor și lesbienelor nu a fost stins, menținut fiind de nume sonore ale Hollywood-ului cum ar fi Greta Garbo, Cary Grant și Marlene Dietrich care nu și-au ascuns niciodată homosexualitatea sau bisexualitatea. Mulți sociologi și istorici considera cel de-al doilea război mondial evenimentul cheie care a dus la coming-out-ul lesbienelor si gay-ilor din Statele Unite ale Americii. Homosexualilor le-a fost permis să se întălnească și să sicializeze pentru prima dată. Mulți gay s-au alăturat trupelor de homosexuali (da, chiar a existat așa ceva) al căror rol a fost acela de a distra (no pun intended) armatele S.U.A. O acoperire excelentă a acestui subiect în Coming-out printre gloanțe: Istoria homosexualilor în timpul celui de-al doilea război mondial de Allan Bérube (Coming Out Under Fire: The History of Gay Men and Women in World War Two).
Publicarea primului raport Kinsey despre comportamentul sexual al bărbaților în 1948 a confirmat multe din ce se știa deja. Gay-ii au început să se întâlnească și a apărut prima revistă gay, numita ONE. Serviciul poștal american a refuzat să difuzeze revistele și s-a iscat un proces, care a fost caștigat de gay. A fost prima mare victorie a gay-ilor.
Evenimentul de la Stonewall Inn
În 28 Iunie 1969 când poliția New York-eză a încercat în urma unui razii să închidă un local gay numit Stonewall Inn, clientela formată în mare parte din prostituați gay și travestiți s-a răscolit împotriva poliției și mai mulți polițiși au fost doborâți de poșetele travestiților. Acest eveniment a devenit cheia definitorie care a marcat mișcarea pentru drepturile gay-ilor in Statele Unite și în lumea întreagă.
Primul marș gay
Primul marș gay a avut loc în New York, în Iunie 1970 și a avut drept scop aniversarea unui an de la evenimentul Stonewall și ziua de 28 Iunie a fost dedicată liberalizării gay-ilor. Evenimentul a fost organizat de Gay Liberation Front și mulțimea a mărșăluit de la Greenwich Village până la Central Park.
Gay FEST în Romania, încă din anul 2004
Prima mișcare de acest gen s-a organizat în 2004, şi a pornit de la ideea unui mic festival numit DiversFEST. Deşi contextul social nu era deloc favorabil, procesul de organizare a fost un succes şi evenimentul începea să prindă contur.
Timpul scurs până la realizarea propriu-zisă a Gay fest-ului a adus după sine şi retragerea din această iniţiativă a unor isponsori, însă Asociaţia ACCEPT a continuat în pofida dificultăţilor întâmpinate. Şi astfel, în perioada 3-9 Mai 2004, a debutat primul Gay FEST în Romania, numit Festivalul Diversităţii, care a însemnat Festival de Film şi conferinţă de presă care marca deschiderea evenimentului dar şi a unei tradiţii.
Ba da, este necesara reprezentativitatea sociala a unei minoritati si asigurarea exprimarii doleantelor acesteia.
🙁 Eu nu sunt de acord cu societatea gay… stiu k multa lume o sa ma judece dar lui Dumnezeu nu ii place asa ceva… iar daca Dumnezeu nu este de acord cu asa ceva inseamna ca aici (in aceasta societate) este mana lui satana 🙁
dar cu barbatii gay care se casatoresc esti de acord?:?:
Draga Ema, am tot respectul pentru opiniile tale… insa trebuie sa intelegi un lucru. intr-o comunitate, oameni sunt de mai multe feluri, pur si simplu nu suntem toti la fel..nu avem toti aceleasi credinte si aceleasi valori. Mai mult, cu cateva sute de ani in urma s-au statornicit niste principii de toleranta care sa statueze ca legile comunitatilor omenesi, fiind facute de oameni, nu trebuiesc postulate la modul absolut, si aici te trimit la John Locke, propavaduitorul tolerantei religioase – (atentie, Locke era cat se poate de crestin, nu ateu). La John Stuart Mill ..etc si exemple mai pot exista.
Ideea e urmatoarea, societetea de care vorbesti tu nu poate stipula legi in numele lui Dumnezeu, ci poate doar emite interdictii care reprezinta un pericol pentru membrii comunitatii, numai cand acesta este real si intemeiat. Vei putea contesta dominatia laicitatii, intrucat principiile tale de baza pot fii o credinta religioasa sau alta, dar atunci ce facem cu cei de alta credinta?…sau mai mult..ce facem daca cei de alta credinta isi vor castiga dominatia si te vor obliga sa te supui credintei lor?
Aici e cheia problemei teologico-politice..care s-a gasit rezolvarea in jurul sec 18 prin toleranta religioasa..sau mai bine spus – ideile liberalismului de separatie a statului de biserica..(sau de biserici)..si dreptul fundamental al omului la libertatea de gandire si constiinta. Daca doresti, putem discuta si mai pe larg.
Emma, tu iti dai seama ca TU ca si individ NU existi? TU esti de acord cu societatea gay? (Tu singura, ti-ai pus intrebarea?)
Ai idee cata lume gandeste ca si tine??? Si (imi pare rau sa o spun) gandesti eronat. Nu vreau sa intram in studiul biblic aci pe Internet dar nu se poate invoca Dumnezeu si Diavolul pentru toate bunele si relele de pe lume. Nu ti se pare aiurea un pic:
E seceta? Oau, ne-o batut Dumnezeu.
E potop? Ah, mana Satanei.
Ti se nasc 6 copii pe care n-ai cu ce sa-i cresti? Voia Domnului!
Ii dai la casa de copii si tii arde cu tigara o psihopata? Era posedata de Diavol.
Au ars copii la maternitatea Giulesti? Again, Diavolul.
In fiecare Mall este cate un calugar la cersit bani pentru biserici? Voia Domnului.
In acelasi timp mor oameni de foame ca traim intr-o tara saraca? Tot voia Domnului.
Castiga Steaua si Dinamo pierde? L-a ajutat Dumnezeu pe Becali.
Sunt, printre altele, intr-o societate homosexuali? Satana reloaded.
Terminati draga cu prostiile de 2 bani si deschideti ochii mai larg. Nu vezi ca inca din clasele primare vi se baga pe gat aceasta unealta de manipulare in masa care se cheama RELIGIE? Nu ti s-ar parea normal sa optezi TU cum il vezi pe Dumnezeu? Crezi ca rugaciunea mea valoreaza mai putin pentru ca nu-mi cheltui jumate de avere donand bani la Biserici?
Mai gandeste-te, nu mai lua informatii gata mestecate si digerate de altii ca fiind valabile si pentru tine, altfel risti sa fii sclav fara macar sa-ti dai seama (ce crezi ca sunt creditele bancare, toate miscarile religioase din lume, justitia, s.a.?).
Asa, ca o paranteza, in SUA de exemplu azi te poti plimba in MALL mancand aripi picante de la KFC cu familia ta fericita, si maine daca iti pierzi job-ul ajungi homeless.
In rest, toate sunt perfecte.
Robert si Marian multumesc foarte mult pentru parerile voastre ….;-) cateodata am impresia ca lumea asta o ia razna ….nimic nu mai este cum era odata….. oare ce se va mai intampla?!:?:
Nu ai pentru ce, ba eu cred ca m-am hazardat si am divagat prea mult in postarea anterioara. Trebuia mai intai sa te intreb cu ce nu esti tu defapt de acord. Ce vrei sa spui prin “societatea gay”? Daca te referi la “comunitatea gay”..termenul “societete” imi pare nepotrivit..iar daca e sa fim absolut onesti, ea exista si daca tu esti sau nu de acord. Ori te refereai la o societete care este favorabila drepturilor si minoritatilor sexuale?. Imi cer eu scuze ca nu am cerut clarificari.
Revenind la ultima ta intrebare, cred ca tu in general nu prea citesti istorie. Lumea a fost mereu macinata de conflicte si framantari. Nimeni nu poate sti ce se va intampla, insa ingrijorarile de genul asta nu-mi par deloc intemeiate. Nu sunt adeptul gandirii mistice (posibil sa avem viziuni divergente aici) care atribuie schimbarilor din societete valente apocaliptice.
Societeatea de astazi tinde sa devina cat mai deschisa…in opozitie cu tendintele unor vremuri trecute. Cu siguranta sunt multe probleme in lume, insa hai sa nu ne departam de subiectul nostru.
Ce rol are problema in discutie (minoritatile sexuale) in contextul ingrijorarii tale fata de lume ? Nu vreau sa fac din nou o poliloghie abstracta pana ce tu nu ma lamuresti exact cu privire la nemultumirile tale. Ceea ce am intuit eu pana acum, ar fi ca:
Tu nu vezi cu ochi buni libertatile acordate gay-ilor, pentru ca religia in care tu crezi, (banuiesc esti crestin-ortodoxa) are o pozitie negativa asupra homosexualitatii, expusa in mod mai mult sau mai putin direct in mai multe pasaje din Vechiul si Noul Testament.
Eu incercam sa argumentez in postul anterior ca statul este neutru in problemele de constiinta si confesiuni ale indivizilor, ei fiind liberi sa isi aleaga orice credinta, si astfel nu poate cantari drepturile unora sau altora dupa coduri morale religioase. Te rog sa ma lamuresti daca am inteles gresit.
Eu ma refeream la comunitatea gay. bineinteles ca fiecare alege cum vrea sa fie, eu nu judec pe nimeni, toti suntem oameni chiar daca avem preferinte diferite, fiecare alege pe pielea lui, dar eu cred ca daca cineva se cupleaza cu o persoana de acelasi sex in acea relatie nu exista dragoste adevarata (dupa parerea mea) (nu sunt ortodoxa). stiu ca in lume au existat mereu conflicte, dar in ziua de azi devine din ce in ce mai rau si cred k cu toti ne indreptam spre sfarsitul acestei lumi care este mai aproape decat ne putem imagina.
emma, cum ai defini tu “dragostea adevarata”? Apoi ce e adevarat? Care sunt calitatile pe care trebuie sa le aiba un sentiment sau un lucru oarecare ca sa il numim, noi oamenii, “adevarat”?
PS: Ma bucur ca esti sufiecient de matura incat sa iti spui punctele de vedere, asa cum simti.
Dupa parerea mea dragostea adevarata este sensibila, frumoasa, dupa placul lui Dumnezeu si nu in ultimul rand sa nu cauti interesul propriu ci folosul celuilalt. Si daca vrei ca viata ta sa fie frumoasa trebuie sa lupti ca fieecare sentiment, fiecare lucru minor la tine sa fie adevarat, daca nu… nu vei fi niciodata fericit…, iar in ziua de azi este criza de fericire.
@emma: trebuie sa intelegi si tu ca fiecare om are convingerile lui. Trag concluzie din ce spui ca ai impresia ca gay-ii nu au parte de dragoste “adevarata” pentru ca dragostea dintre doi barbati nu este pe placul lui Dumnezeu. Am dreptate?
In rest, te asigur ca sensibilitate, daruire si frumusete sufleteasca mai mare ca la gay… rar vei intalni.
Nu stiu poate ai dreptate, nu am cunoscut niciodata o persoana gay, as vrea sa te intreb daca tu esti, desigur nu vreau ca tu sa te superi pe mine si nu vreau ca sa te simti prost pt ca ti-am pus o asemenea intrebare, daar nu esti obligat sa raspunzi, oricum nu asta are importanta. Te rog sa ma ierti daca te-am facut sa te simti prost.
Ah, nu ma simt prost deloc: da, sunt homosexual. 😉 (gay sunt doar in zilele mele bune).
sa stii k admir faptul ca ai recunoscut asta, esti prima persoana gay cu care am vorbit si sa sti ca esti un baiat de treaba si chiar mi-a facut placere sa vb cu tine pe tema aceasta, as vrea sa inteleg mai mult cum gandeste o persoana gay dar o sa am timp si pt asta, numai bine robert si daca u vrei sa lupti pt drepturile tale, mult succes pt k o sa ai nevoie mai ales aici in romania unde toti sunt judecati dupa aparente.
emma pai majoritatea celor care intra pe acest blog sunt gay. Mai sunt si exceptii, uite, de exemplu TU. 🙂
Toate cele bune.
tu ai vreo legatura cu marian? 🙄
Nu dragutza.
Ma bucur ca pana la urma a fost fructuos rezultatul acestei discutii. Chiar eram contrariat de “sentintele” tale anterioare Ema. Cum poate cineva sa stie ce-i in sufletul lui X sau lu Y daca nu a cunoscut niciodata o persoana gay? De ce majoritatea insistata sa isi creeze opinii apriorice despre persoane si fapte care nu le sunt cu adevarat cunoscute?
De acord cu Robert in problema definirii dragostei, este absurd sa o reduci la o suma de principii abstracte. E ceva profund sufletesc si tulburator care cunoaste forme diferite pentru fiecare individ in parte.
Uite ca dialogul ne duce la atitudini rezonabile, inseamna mult pentru unii dintre noi. Numai bine! 🙂